Bármilyen meglepő, az aranyér megjelenését vagy visszatérését a megfelelő étkezéssel, és a helyes székletürítéssel biztosíthatjuk. Aranyeres panaszok esetén a legfontosabb dolog a székrekedés megelőzése.

aranyer-eletmod

Befelé

Ehhez az első lépés az életmódváltás, melynek része, hogy a napot folyadékbevitellel indítsuk. Ez lehet egy bögre meleg tea, vagy citromos víz éhgyomorra. Étkezési szempontból pedig a következőket érdemes megfogadni:

  • Együnk minél többfélét, gyakran váltogassuk az ételeink alapanyagait.
  • Minden étkezés esetén alaposan rágjuk meg az ételt. Soha ne együnk kapkodva.
  • Fogyasszunk naponta legalább 2-3 liter folyadékot, ennél jobb székletlágyítót jelenleg nem ismerünk.
  • A növényi rostok fogyasztását hangsúlyozó táplálkozás, a kevés cukor fogyasztása rengeteget segít az egészséges bélmozgás kialakulásában.
  • A rostdús diéta alapvető hozzávalói a müzli, a tejtermékek, az olajos magvak, mint a lenmag, a szezámmag, a napraforgó. Ezek mellett fogyasszunk minél többször mézet, búzacsírát, mogyorót, joghurtot, savanyú káposztát, lekvárokat.
  • Szigorúan nem ajánlott élelmiszerek az úgynevezett hasfogók. Ilyenek az alma, a banán, a csokoládé és a kakaó.
  • Ajánlott továbbá, hogy a következőkből mértékletesen együnk: fehérkenyér, hagyma, húsfélék, rizs és tésztafélék, zsíros ételek és fekete tea.
  • Ha úgy érezzük, hogy székletünk tömörebb a szokásosnál, kényelmesnél, lágyítanunk kell azt. Erre a sok folyadék mellett a legjobb, ha aszalt gyümölcsöket fogyasztunk: mazsolát, aszalt szilvát, fügét.
  • Figyelem: ha sokáig éltünk rostszegény ételeken, a rostban gazdag táplálkozás kényelmetlen lehet, ritkán gyomorpanaszokat és telítettségérzést okoz. Ezért csak fokozatosan álljunk át.

wc1

Kifelé

Nem mindegy az sem, hogy mikor és hogyan végezzük a székletürítést. Az aranyér problémák megelőzésében a wc-n is érdemes megfogadni néhány dolgot.

  • A székletürítést lehetőleg mindig ugyanabban az időben végezzük. Ha nincs beállva az életciklusunk erre, sokszor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy vissza kell tartanunk az ingert. Az pedig aranyér szempontból nem jó.
  • Székletürítés után mindig mossuk meg az altestünket. Ha ez nem lehetséges, legalább töröljük meg nedves intim kendővel.
  • Ne használjunk durva, kemény papírt a végbéltájék törlésére.
  • Soha ne álljunk sokáig egy helyben, ha ülő munkát végzünk, időnként akkor is mozgassuk át a testünket, hogy az altestben kialakult vénás vérnyomást enyhítsük.
  • És mint oly sok más esetben, a rendszeres testmozgás, az aranyér-megelőzésnél is sokat segít. Nem versenyszerű sportról van szó, de főleg az ülő munkát végzőknek célszerű időnként legalább sétálniuk egyet.

mozgas

Az aranyér megelőzése nem kíván radikális életmódváltozást, azonban ha fennáll a kialakulás esélye, a fenti néhány tanácsot érdemes követni!